04 December 2013

stop the kind of mentality

assalamualaikum ^^

harini kita serius sikit okayy . hmmm bismillah . actually kita dah lama nak post benda ni tapi asyik keluar masuk draft je . plus belog kita pun baru je sehat .. 

haihhh bismillah lagi sekali ..

ada setengah orang suka kongsikan kebahagiaan dan keseronokan dengan orang lain . maksudnya dia jenis open minded to share everything . tak kisah la dekat kawan ke belog ke boyfriend ke atau sesiapa saje . itu terpulang pada individu . cuma kita nak cakap .. tak semestinya kita berkongsi kebahagiaan tu bermaksud kita menunjuk-nunjuk atau dalam erti kata lain bangga atau paling sedap berlagak . contoh situasi :
si polan : macam mana life jadi student degree eh sama tak dengan diploma .
si polin : *blablablablabla* (cerita ikut life dia)
si polan : perghhhh berlagaknya kau
si polin : *krik krik krik *
kalaulah korang dekat tempat si polin ni apa rasa . even korang hanya jawab berdasarkan apa yang dia tanya .. kalau tak dijawab dikatakan sombong . dah jawab di cop berlagak .. so apa kita boleh buat dengan manusia macam ni . lagi satu orang selalu bercakap .. *orang pandai je masuk UiTM ni* . kat sini kita nak tegur sikit mentaliti orang yang fikir macam tu . tak semestinya semua yang masuk UiTM ni bijak pandai .. dan bukan semuanya bodoh . kita pernah cakap dekat boyfriend kita , kalau kita lupa diri , ingatkan kita siapa kita . jangan biarkan kita lalai .

peluang belajar itu adalah rezeki masing-masing . tak kira la dekat mana . tentang bijak tu tolong tolak tepi . sebab pointer itu bukan satu ukuran yang baik . a good indicator is our own nawaitu . kalau nawaitu kita betul , Allah bantu .. kalau pointer tak bagus takpe . sekurang-kurangnya kita berusaha . pointer tu sebenarnya adalah rezeki sebab usaha mereka lebih . contohnya si A ni student yang underdog . tak teruk dan tak pandai sangat . level dia biasa je . pointer turun tapi tak pernah repeat apa-apa . itu sudah memadai sebab nawaitu tu dia belajar adalah untuk masa depan dia dan niat untuk mak ayah dia . macam tu jugak kita . kita macam situasi A . tapi kita niatkan adalah setiap kejayaan kita atau hasil yang kita usahakan adalah untuk mak dan ayah , masa depan kita dan masa kami berdua . 

macam entry baru-baru ni . kita update pasal konvo . tu pun ada yang cakap berlagak . kat sini kita nak cakap .. kita tak pernah berlagak dengan apa yang kita ada .. entry konvo just sharing happiness . kalau orang bercakap pasal degree dengan kita .. kita hanya berbangga dengan diri sendiri sebab kita ada usaha sendiri untuk maju kedepan . sekarang kita da maju selangkah ke depan kerana doa mak dan ayah . setiap kejayaan kita terima adalah untuk mereka jugak . plus kita belum tentu lagi dapat pegang scroll degree . perjalanan kita masih jauh lagi . kalau umur kita tak panjang dalam menuntut ilmu ni , kita redha . sekurang-kurangnya kita cuba buat mak ayah kita bangga dengan apa yang kita dapat . 

jangan cepat labelkan seseorang itu BERLAGAK dengan apa yang dia ada .. setiap perlakuan tu melambangkan kematangan . jangan cepat menilai orang dengan pandangan negatif . its good kalau bertanya directly dan buangkan laa pemikiran sedemikian . apa korang rasa kalau orang lain fikir yang sama dekat korang . so please ..

kbai ^.^

copy paste are not allowed . be yourself . thanks for read this entry

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...